Componist
Last modified: 15 januari 2012Werkenlijst
Deze werkenlijst is zo volledig mogelijk weergegeven op bezetting met zowel uitgegeven als (nog) niet uitgegeven composities. Deze lijst is gebaseerd op de Inventarislijst van het archief van Jan Mul samengesteld door René Verwer</em> in het kader van een stage voor de studie muziekwetenschap aan de R.U. te Utrecht, van September 1985 t/m februari 1986 met aanvullingen van muziekuitgeverij Donemus en ondergetekende. Met dank aan het Nederlandse Muziek Instituut waar het archief van Jan Mul zich bevindt.
Jan Mul werkenlijst voor één of meer piano’s
Datum | titel | bezetting | uitgever |
jun-25 | Sonate (1e deel) | piano | |
5-jun-26 | Bagatella | piano | |
25-sep-26 | Berceuse | piano | |
30-sep-26 | Elegie | piano | |
30-sep-26 | Vier kleine klavierstukken | piano | |
okt-26 | Hommage à Erik Satie | piano | |
16-dec-26 | Sonatine | piano | |
sep 26 – april 27 | 6 piano stukken | piano | |
17-feb-27 | Prelude | piano | |
feb-27 | Kleine suite | piano | |
24-apr-27 | Improvisatie 1 | piano | |
22-mei-27 | Improvisatie2 | piano | |
5-jun-27 | Fantasie | piano | |
5-jun-27 | Improvisatie 3 | piano | |
7-jun-27 | Improvisatie 4 | piano | |
7-jul-27 | Fantasie | piano | |
9-aug-27 | Sonatine 2 | piano | |
30-aug-27 | Vier pianostukjes | piano | |
24-okt-27 | [Allegro] | piano | |
okt-dec 27 | Sonate | piano | |
6-jan-28 | Sonatine | piano | |
24-jan-28 | De zelfmoordenaar | piano | |
28-jan-28 | Suite | piano | |
25-feb | Sonatine | piano | |
16-mrt-28 | Sonatine | piano | |
16-mrt-28 | Scherzo/trio | piano | |
apr-28 | Sonatine G majeur | piano | Annie Bank |
19-mei-28 | Prelude | piano | |
29-mei-28 | Olympiade | piano | |
jun-28 | Umbrella/prelude | piano | |
jun-28 | Operette | piano | |
aug-28 | Toccata en trois paties | piano | |
sep-28 | Thema con variazioni | piano | |
7-nov-28 | Sonatine | piano | |
8-dec-28 | Lied eines versanten Grenadieres | piano | |
dec-28 | Vier dansen a) Rag-ouverture b) Charleston c) Tango d) Foxtrot | piano | |
9-jun-29 | Sonatine | piano | |
aug-29 | Prelude | piano | |
2-jan-30 | Das Gebetbuch einer Jungfrau | piano | |
feb-30 | Sonatine | piano | |
14-feb-30 | Toccata | piano | |
4-mei-30 | Prelude en fughetta/ Toccatina | piano | Broekmans |
25-jun-30 | Ballade | piano | |
jul-30 | Bolero | piano | |
okt-30 | Prelude et fughetta chromatica | piano | |
mrt-31 | Sonate in D gr. Terts | piano | |
mrt-31 | Prelude et fughette g mineur | piano | |
8-aug-31 | 3 Nocturnes | piano | |
aug-31 | Divertimento (bew.) | piano | |
okt-32 | Fugato | piano | |
aug-35 | España | piano | |
sep-35 | Fugato | piano | |
nov-35 | Moderato | piano | |
9-dec-35 | Etude (d mineur) | piano | |
26-jan-40 | Sonate | piano | Broekmans |
27-nov-40 | Sonatine | piano | |
1942 | Sonatine 2 | piano | Bank |
18-mei-42 | Prelude (E min.) | piano | |
1942 | Intervallen zes inventies | piano | Bank |
14-dec-52 | Herdersconcert | piano | Bank |
9-aug-56 | In Holland staat een huis (Balletmuziek) | Piano | Donemus |
1960 | Introduction, Valsette et strette | piano | |
Les Donemoiselles – 6 stukjes | piano | ||
jan-25 | Fantasie | piano 4 handen | |
15-feb-25 | Prelude | piano 4 handen | |
jun-28 | Muziek voor Ubu koning guignolade in 5 bedrijven van Alfred Jarry | piano (en koor) | |
24-apr-27 | Suite | piano (laatste deel zang en piano | |
nov-26 | Vier kleine piano stukjes | piano 4 handen | |
feb-27 | Pastorale | piano 4 handen | |
16-mrt-28 | Moderato (trio) | piano 4 handen | |
jun-28 | Moderato | piano 4 handen | |
nov-28 | Fox-trot | piano 4 handen | |
nov-29 | Aus der Fremde | piano 4 handen | |
jan-30 | Jan Klaassenmuziek | piano 4 handen | |
nov-30 | Marsch | piano 4 handen | |
apr-31 | Fantasie | piano 4 handen | |
8-aug-31 | Divertimento (bew.) | piano 4 handen | |
dec-30 | Marsch | piano 6 handen | |
1953 | Sonate (1940) bew) | 2 piano’s | |
Variaties | 2 piano’s 6 handen | ||
1944 | Suite | twee piano’s | Bank |
Jan Mul werkenlijst 2 (bezetting orgel solo)
Datum | titel | bezetting | uitgever |
sep-25 | Choral | orgel | |
13-nov-25 | Cantabile | orgel | |
12-dec-25 | Fantasie | orgel | |
17-jan-26 | Canzonetta | orgel | |
26-mei-26 | Prelude | orgel | |
16-aug-26 | Choral | orgel | |
30-aug-26 | Choral (Improvisatie) | orgel | |
28-nov-26 | Fughetta | orgel | |
juli-sept 27 | Choral et prelude pour Grand Orgue | orgel | |
4-sep-27 | Prelude | orgel | |
17-sep-27 | Fantaisie pour Grand Orgue | orgel | |
10-apr-28 | Toccata (incompleet) | orgel | |
jul-28 | Partita (4 delen) | orgel | |
jul-30 | Toccata | orgel | Bank(2011) |
4-sep-30 | Prelude et fughetta (met Pastorale) | orgel | |
3-jun-31 | Prelude con fugato pour Grand Orgue | orgel | |
1938 | Gaudete | orgel | |
mei-39 | Kleine toccata | orgel | |
aug-43 | Sonate | orgel | Ars Nova |
apr-56 | Choral joyeux | orgel | Donemus |
Jan Mul werkenlijst 3 (bezetting koormuziek)
Datum | titel | bezetting | uitgever |
1929 | Missa Janus | ? | Bank |
1936 | Verrezen in Christus | 1 st. koor | |
1944 | Schoollied | gem. koor en piano | |
1970 | Kyrie | 2 st. gem koor en orgel | |
10-dec-25 | Iam hiems transiit | 2 gelijke stemmen en fluit | |
apr-26 | Um Mitternacht | 2 gelijke stemmen en piano | |
mei-26 | Kyrie en Sanctus | 2 gel stemmen a capella | |
4-jun-26 | Missa in festis simplicibus | 2 gel stemmen en orgel | Van Rossum |
23-feb-30 | Een kind is ons geboren | 2 gel stemmen en orgel | Bank |
nov-30 | Missa Porta coeli | 2 gelijke st. en orgel | Bank |
jan-31 | Nigra sum | 2 gelijke stemmen en fluit | Bank |
2-dec-31 | Missa Causa nostrae laetitiae | 2 gelijke stemmen en fluit | Van Rossum |
aug-32 | Missa in honorem beatae Teresiae | 2 gelijke stemmen en orgel | |
aug-32 | Missa pro defunctis | 2 gelijke stemmen en orgel | |
sep-32 | O Salutaris | 2 gelijke stemmen en piano | |
sep-33 | Sanctus en Benedictus (Missa Porta coeli ) bewerkt | 2 gelijke stemmen, fluit hobo en strijkorkest | |
mrt-34 | Missa ex tempore belli | 2 st. gem koor a cappella | Donemus |
mrt-34 | Stabat mater | 2 st. gem koor met orkest (piano) | Donemus |
dec-34 | Pijperslied Toen God in… | 2 zangstemmen en orgel | Bank |
jul-35 | Ave maria | 2st koor en orgel | Donemus |
aug-35 | Zeven leedtuigende Psalmen van David/Justus van Harduyn | 3 st. gel koor a capella | Bank |
aug-35 | Missa in G Resonet in Laudibus | 3 gel st en orgel | Van Rossum |
sep-35 | Missa Canonica | 3 gel st. a capella | Van Rossum |
sep-35 | Credo | 3 gel st.en orgel | Bank |
dec-35 | Sanctus | 3 gelijke stemmen en orgel | |
1-nov-36 | Kyrie | 3 ongel. St. en orgel (STB) | |
jun-37 | Missa Pauperes Sion | 3 st gem koor en orgel | Donemus |
1-mei-38 | Missa in promptu | 3 st. gel. koor a capella | Bank |
aug-38 | O oriens | 3 st. gem. koor a capella | |
1-apr-39 | Kyrie | 3st gem koor a capella (STB) | |
1-apr-39 | Cantata veri | 3st gem koor en ensemble | Donemus |
1-mei-39 | Missa trium puerorum | 3st gem koor met orgel | Bank |
aug-40 | Miserere mihi | 4 st. gem koor a capella | |
17-sep-40 | Koormuziek bij Het mirakel van Theophiel | 4 gem stemmen | Bank |
7-okt-40 | Twee madrigalen | 4 st gem koor | Ars Nova |
19-jan-41 | Te Bethlehem is geboren | 4 st gem koor | Bank |
aug-41 | Missa Quarta | 4 st gem koor a capella | Van Rossum |
dec-41 | Het teken des vreden: kleine cantate voor een priesterfeest (tekst Gezelle) | 4 st gem koor en orgel | Bank |
jan-42 | Te deum laudamus | 4 st gem koor en orkest | |
jan-42 | Oratio ad virginem immaculatem | 4 st. gem koor a capella | |
feb-42 | Sacerdos et Pontifex | 4 st. gem koor en orgel | |
9-jul-42 | Te deum laudamus | 4 st. gem koor en orgel | Bank |
dec-42 | Le Mystère des Saints Innocents (Charles Péguy) fragment | 4 st. gem koor en orkest | |
21-dec-42 | Missa O filii et filiae | 4 st. koor en orgel | |
7-jan-43 | Kwartet | 4 strijkinstrumenten | |
4-mrt-43 | Tantum ergo | 5 gem stemmen en orgel | |
27-mrt-44 | Attende Domini | 5 stemmig gem. koor en orgel | |
apr-44 | Missa Novissima | 5 stemmig gem. koor en orgel | |
11-feb-45 | Missa L’homme desarmé | 5st gem koor en orgel | Bank |
28-feb-46 | Egmont onthalsd (P.C. Hooft) | drie zangstemmen en orkest | Donemus? |
20-mrt-46 | Vidi aquam | eenstemmig koor en orgel | Bank |
okt-46 | Missa Duc in altum | eenstemmig koor en orgel | Bank |
nov-46 | Domine salvam fac | gem koor | Bank |
dec-52 | Corde et animo | gem. koor en orgel | Bank |
apr-55 | Oppressit me dolor | gem. koor en orgel | Bank |
feb-57 | Sedebit Dominus | gem. koor en orgel | Bank |
19-aug-57 | Populum humilem | gem. koor en orgel | Bank* |
okt-57 | Missa trium puerorum met de Klerk en Strategier | gem. koor en orgel | Bank |
nov-57 | Quem ad modum (Psalm 41) | koor | Bank |
apr-65 | Sacriis Solemnis | koor | |
dec-65 | Jesu wijs en wondermachtig | koor | |
7-jan-70 | O salutaris hostia | koor a capella | Bank * |
jul-27 | Morinde | koor a capella | Broekmans |
30-aug-27 | La clef des songes | koor en piano | |
30-dec-27 | Was braucht man auf ein’ Bauernhof | koor SAB en orkest? | |
De Kwink/Ballade van de Pantippel/De Mastodonderkop/Zoals een man = Vier gorgerijmen (Buddingh) | mannenkoor, fagot en slagwerk | Donemus | |
Sit Jesu dulcissime | |||
1939/67 | Sancta virgo | ||
april/juni 1952 | Missa [Cantiones] pro sponso et sponsa | Bank | |
jan/feb 1934 | Missa gregoriana | ||
jan/mei 27 | Passio Domini Nostri Christi, sec. Mattheus | ||
maart/okt 1935 | Deficiente vino | ||
nov 33- mei 1934 | Iste es Johannes | ||
Ad Dominum cum tribulare clamavi | |||
Ecce sacerdos | Bank | ||
Missa ad duas voces aequales | |||
Somber lied | |||
Diffusa est | |||
Feestlied | |||
Desiderium animae | Bank | ||
Propitius esto | |||
Dominabitur | |||
Zes Liederen (Ik heb mijn hart tot U geheven, Heer wij roepen om erbarmen, 0 Heiland, J. Mul; De zoon die bij de wader is, In de kribbe ligt het kind,Met de engelen die knielen, A.de Klerk). | |||
1967 | Missa calligraphica | 3 st. gem. koor a capella | Bank |
Missa gregoriana heruitg. | |||
Miserere mihi | Donemus |
Jan Mul werkenlijst 4 (bezetting één zangstem met begeleiding)
Datum | titel | bezetting | uitgever |
1942 | Morgenlied (G. Wijdeveld) | zang 2 altviolen en contrabas | |
1946 | De zingende (G. Wijdeveld) | zang 2 altviolen en contrabas | |
1946 | Treurmars | zang en piano | Spectrum |
1948 | O vos omnes | zang en orgel | |
1949 | Memorare | zang en orgel | |
1950 | Tota pulchra | zang en orgel | |
1950 | Cum angelis | zang en orgel | |
1951 | Panis angelicus | zang en orgel | |
1967 | Oratio dicenda post communionem (Aquino) | zang en orgel | |
15-feb-25 | O Domine Deus | zang en orgel | |
12-dec-25 | volksliederen | zang en orkest | verloren? |
22-feb-26 | Suite van Nederlandse liederen | zang en orkest | Broekmans |
15-mrt-26 | 6 Ierse Volksliederen | zang en orkest | |
18-apr-26 | 6 volksliederen | zang en orkest | |
mei-26 | Comt verwondert U hier menschen | zang en piano | |
14-jun-26 | “Jehova” | zang en piano | |
2-jul-26 | La procession | zang en piano | |
4-jul-26 | t Pardoent (Gezelle) | zang en piano | |
16-jul-26 | Als de ziele luistert (Gezelle) | zang en piano | |
18-jul-26 | Ik wil mij gaan vertroosten (P. Brugman) | zang en piano | |
20-jul-26 | Jesu wijs en wondermachtig (Gezelle) | zang en piano | |
16-okt-26 | Confiteor (Gezelle) | zang en piano | |
18-okt-26 | Ik jeune mij (Gezelle) | zang en piano | |
28-okt-26 | Nu zijt wellekome | zang en piano | |
nov-26 | Trois chants (R. Morax) a) Psalm 6 b) Le choeur des femmes d’Israel c) Choeur de victorie | zang en piano | |
7-jan-30 | Über den Bergen | zang en piano | |
12-mrt-30 | Kinderlijk lied | zang en piano | |
27-mrt-30 | Minuit (J. Cocteau) | zang en pIano | |
1-apr-30 | Melopee (P van Ostaijen) | zang en piano | |
15-apr-30 | Berceuse nr. 2 | zang en piano | |
27-mei-30 | Trilogie de Tivoli (A.van Waayenburg) | zang en piano | |
18-dec-30 | Literatuurles (Mien Proost) | zang en piano | |
nov-32 | “Lied” (G. Wijdeveld) | zang en piano | |
dec-34 | “Puisqu’il faut”rondel (Villon) | zang en piano | |
mrt-35 | Oude bekende (van Ostaijen) | zang en piano | |
dec-36 | 6 Liederen voor bas en fagot a) zelfmoord des zeemans b) Berceuse presque nègre (Ostaijen) c) De verdemde (W. ten Berge) d) Aria uit Pa Ubu (3e bedrijf, 8e toneel) (Jarry) e)Springtouwliedje (Mien Proost) “Un ours”(Max Jacob) | zang en piano | |
7-feb-39 | De oliejas van Sint Martijn (W. ten Berge) | zang en piano | |
25-feb-39 | Kinderboek | zang en piano | |
jul-39 | De Mallemolen van St. Nicolaas (W. ten Berge) | zang en piano | |
1-okt-40 | Avondgeluiden (Ostaijen) | zang en piano | |
26-jul-42 | Trois melodies (Jules Supervieille) | zang en piano | |
18-mrt-59 | Springtouwliedje/Aftelliedje (Mien Proost) | zang en piano | |
1-jan-61 | Vier Coplas (Hendrik de Vries) | zang en piano | Broekmans |
feb-61 | t Zal mij van de richter | zang en piano | |
31-dec-61 | Slaapliedje | zang en piano | |
sep-66 | Feestzang | zang en piano | |
5-mrt-27 | Een witte schorte. Druk (Samenklank p. 18) | zang en piano | Broekmans |
24-apr-27 | Aandachtig Lied (tekst H. Prenen) | zang en piano | De Toorts (1946) |
16-aug-27 | Aandachtig lied | zang en piano | Toorts |
22-okt-27 | Ons Volkslied (40) | zang en piano | Toorts |
19-mei-28 | Wel zoo dan/en lukzalig duizendwerf | zang en piano | |
4-jul-28 | Tafellieddeken (Gezelle) | zang en piano | |
3-feb-29 | Deux poèmes de Jean Passerat | zang en piano | |
4-feb-29 | Rondeau der Herders Catalaans kerstlied | zang en piano | Het spectrum |
mrt-29 | Liederen met een pruik op | zang en piano | Broekmans |
jun-29 | O gij mens | zang en piano | |
30-jul-29 | Die Winter | zang en piano | |
sep-29 | Herders “Mahnung” (A.Silesius) vert. Prenen | zang en piano | |
nov-29 | Schoonlief | zang en piano | Donemus |
nov-29 | Drinklied/Gildebroeders maakt plezieren | zang en piano | Donemus |
22-dec-29 | Morgenstond | zang en piano (laatste deel Suite) | |
sep 1935? | Die Braut (Rilke) | zang en piano (zang fluit en cello) | |
Adorate | zang, klarinet of viool, viool en piano | ||
Prelude, lied en fugato | zangstem altviool en piano | ||
Et incarnatus est | zangstem en orgel | ||
Drie Latijnse kerstgezangen: InSplendoribus, Tulerunt Jesum, Puer natus est nobis | zangstem en piano | Het spectrum | |
Liederen uit Frans-Vlaanderen | zangstem en piano | Bank | |
1968 | Mitti confitte/De Govert/Ik zie een morgensterre/Ik stond op hoge bergen | Kemmel, Malegijs |
Jan Mul werkenlijst 5 voor orkest met of zonder solo instrumenten of stemmen
Datum | titel | bezetting | uitgever |
mrt-34 | Musette | altviool en orkest (piano) | |
Lettre de M. l’Abbé d’Olivet à M. le Président Bouhler | bariton en orkest | Donemus | |
aug-52 | Der fluchende Bishof (von Münchhausen) | bariton, mannenkoor en orkest | Donemus |
mrt-69 | The old familiar faces (C. Lamb) | bas en orkest | |
dec-30 | Concertino | cello en orkest | |
mrt-33 | Arietta | cello en orkest | |
Balladino | cello en orkest | ||
aug-31 | Divertimento (5 Nocturnes) | orkest | |
sep-52 | El sombrerito de tres picos Felicitatie H.A. | orkest | Donemus |
1942-1954 | Intervallen zes inventies | orkest | Bank |
2-jun-55 | Amsterdamse Galore (Feestgalop) | orkest | |
mrt-57 | Sinfonietta (bew Sonate 1940) | orkest | Donemus |
J.Pzn Sweelinck: Mein jungesLeben hat ein End | orkest | Donemus | |
1965 | Confetti musicali | orkest | Donemus |
1965 | Ik, Jan Mul Hommage a George Auric | orkest | Donemus |
dec 27-feb 28 | Concerto | piano en groot orkest ( klav.) | |
nov-30 | Symphonie concertante | piano en orkest | |
16-mei-36 | Concerto | piano en orkest | |
17-jun-30 | Concerto | piano en orkest | |
? | “Poep” declamatorium (A. van Waayenburg) | piccolo, 2 sax, fagot, trompet, 3 bazuinen , zingende zaag, piano, harmonium orgel en declamator | |
aug-57 | Cantate | schoolkoor en orkest | |
5-jan-28 | Concerto | strijkorkest | |
jul-62 | Concert | piano 4 handen en orkest |
Jan Mul werkenlijst 6 (film- en toneelmuziek inclusief opera’s)
Datum | titel | uitgever |
20-okt-43 | Filmmuziek “Boerendag Burgerdag | |
24-jul-45 | Filmmuziek “Arnhem” Herman van der Horst | |
1945 | Filmmuziek Ten hoogste negen jaar (Piet van der Ham) | |
1948 | Toneelmuziek: Barbier van Sevilla | Spectrum/Broekmans |
1949 | Filmmuziek: Moeders op vacantie | |
1949 | Toneelmuziek: Dozijnen voor uw huid | |
1949 | Filmmuziek: Boerenkrediet (RABO) | |
1950 | Toneelmuziek: Don Quichotte (Langendijk) | |
1952 | Filmmuziek: Goedemorgen | |
8-dec-53 | Filmmuziek: Wildcat (Haanstra) | |
1953 | Filmmuziek: Vincent van Gogh (Hulsker) | |
1953 | De Varkenshoeder : opera (Andersen, Prenen) | |
1954 | Filmmuziek: De veranderende garde (Ontstaan en vergaan) | |
1955 | Filmmuziek: En de zee was niet meer | |
1955 | Filmmuziek: Voltooid verleden | |
Balletmuziek: het proces | ||
1957 | Filmmuziek: Vierbanden | |
1957 | Televisiefilm: Maarssen | |
6-mrt-57 | Filmmuziek: Rembrandt (Haanstra) | |
1958 | Filmmuziek: Fanfare | Basart |
1958 | Filmmuziek: Over glas gesproken | |
jan-60 | Filmmuziek: Oil underground | |
28-aug-60 | Filmmuziek: De zaak M.P. | |
Ouverture De zaak M.P | Basart | |
1960 | Filmmuziek: Makkers, staakt Uw wild geraas | |
jan-62 | Filmmuziek: Delta | |
1963 | Filmmuziek: Amsterdam mijn stad mijn haven (Geesink) | |
1964 | Filmuziek: van Ommen? | |
Ballet: Jantjes eerste schooldag |
Jan Mul werkenlijst 7 (kamermuziek)
Datum | titel | bezetting | uitgever |
jan-31 | Kwartet | 4 strijkinstrumenten | |
8-sep-42 | Serenade | 8 solo instrumenten | |
dec-34 | Allegretto | fluit en cello | |
jan-35 | Finale | fluit en orkest (piano) | |
3-sep-30 | Sonate | fluit en piano | |
24-aug-31 | Adagio ma non troppo | fluit solo | |
jul-35 | Vivace | fluit solo | |
1933-1935 | Divertimento Arietta (’33) Musette(’34) Finale (’35) | fluit, altviool, cello solo en klein orkest (14 instrumenten) | |
10-dec-26 | Hommage à Schönberg | kattendarmorkest en piano | |
1957 | Kwintet | klarinet, fagot, viool, altviool en cello | Broekmans |
? | “Poep” declamatorium (A. van Waayenburg) | piccolo, 2 sax, fagot, trompet, 3 bazuinen , zingende zaag, piano, harmonium orgel en declamator | |
jan-30 | Sonatine | twee violen | |
14-okt-27 | Sonate | viool en piano | |
apr-28 | Sonatine G majeur bewerkt | viool en piano | |
nov-28 | Serenade | viool en piano | |
okt-29 | Sonate | viool en piano | |
1-sep-30 | Sonate | viool en piano | |
feb-31 | Serenade | viool en piano | |
apr-31 | Fantaisie | viool en piano | |
april-20 aug 1932 | Sonate | viool en piano | |
mei-05 | Arioso | viool en piano | Broekmans |
29-aug-27 | Trio | viool, cello en piano | |
jul-27 | Sonatine | cello en piano | |
jan-30 | Sonate | cello en piano | |
15-mei-30 | Sonate | cello en piano | |
aug-31 | Divertimento (bew.) | cello en piano | |
24-mrt-68 | Balladino | cello piano | Donemus |
11-aug-69 | Trio | 2 violen en contrabas | Donemus |
feb-27 | Capriccio | viool en piano |
Jan Mul begon zijn muzikale opleiding in 1928 in Utrecht op de R.K. Kerkmuziekschool waar hij ondermeer van Johan Winnubst les kreeg in harmonieleer. Na een jaar ging hij naar het Amsterdams Conservatorium waar hij bij Cornelis de Wolf orgel studeerde en bij Sem Dresden compositie.
In de vier jaar dat Jan Mul op het conservatorium zat kunnen we zien dat hij allerlei nieuwe muzikale vormen en bezettingen uitprobeerde van solowerken voor piano, viool en orgel en een strijkkwartet tot koor- en orkestwerken.
Zijn muziek werd ook af en toe uitgevoerd. In 1930 bijvoorbeeld heeft zijn orgelleraar Hendrik Andriessen, tijdens de zomeravondconcerten op het Müllerorgel van de Bavokerk een Toccata voor orgel van de 18 jarige Mul gespeeld. Dit is Muls debuut als componist. Dit werk wordt voor het eerst uitgegeven door de muziekuitgeverij Annie Bank Edition en gepresenteerd tijdens het Jan Mul Festival weekend op 25 september 2011.
Drie jaar later volgde in Amsterdamt Muls internationale debuut als componist tijdens een concert in het kader van het festival van de International Society for Contemporary Music. Hier werd de Missa Causa nostrae laetitiae voor vrouwenkoor uitgevoerd in de Bachzaal van het Conservatorium door de Haarlemse Motet en Madrigaalvereniging onder leiding van een andere docent van Mul, Sem Dresden. In augustus 1933 verscheen in de Musical Times (p.705-708) een recensie van het concert door Erwin Evans
In the evening a concert of Dutch a cappella music was given in the Bach Hall of the Conservatoire-a fairly large concert hall effectively designed in an austere modern style. The choir some thirty strong-was the Haarlem Motet and Madrigal Society, conducted by Sem Dresden. […]
Next followed the Benjamin of Dutch composers, J. N. Mul (born 1911), with a Mass, ‘Causa nostrae laetitiae,’ for female voices with flute (played by M. Willeke). This engagingly simple and short composition pleased everyone. It is melodious and diatonic, with a faint suggestion of archaism and of remoteness from the world. One can readily imagine it sung in the chapel of some peaceful convent. For my part I have a notion that it would sound even better if sung by boys’ voices.
Deze internationale erkenning leidde in 1935 tot zijn eerste uitvoering in het buitenland van een Missa canonica door het kathedraalkoor van St. Alban’s onder leiding van Reginald Goodall.
Na de succes van de Missa causa nostrae laetitiae’ in de jaren dertig begon Mul met het schrijven van een aantal geestelijke koorwerken. Zijn vele kerkmuziekcomposities heeft hij meestal geschreven als gebruiksmuziek (liturgische muziek) voor zijn eigen kerk in Overveen. In 1934 schreef hij een ‘Stabat mater’. Dit werk werd in 1935 gevolgd door de ‘Missa Quarta’, de ‘Missa canonica’, de ‘Missa Porta coeli’ en een ‘Te deum’ (zowel in een versie met orgel als een met orkest). Nog een jaar later heeft Mul een Missa in festis simplicibus en in 1938 een Missa resonet in laudibus. De reeks van geestelijke werken op vaste (ordinarium) teksten worden afgesloten tijdens de tweede wereldoorlog met drie missen die hij componeerde in 1942: Missa duc in altum, de Missa in promptu en tenslotte de mis met de toepasselijke titel Missa l’homme desarmé. Deze mis is zowel een reactie op de oorlog als op de vele missen die hun oorsprong vinden in de bekende middeleeuwse melodie van de mis ‘L’homme armé’. Deze mis is zowel een reactie op de oorlog als op de vele missen gebaseerd op de bekende middeleeuwse melodie van de L’homme armé.
Een artikel uit Het Huisgezin(1) van A.B.M. Brans over de eerste uitvoering van de Missa L’homme desarmé willen wij u niet onthouden:
Jan Mul’s Mis te Den Bosch. Dubbelkorig experiment in de St. Jan
Het verschijnsel der dubbelkorigheid is allerminst nieuw, men denke slechts aan de antiphonen, aan Adriaan Willaert en aan Alphons Diepenbrock. En thans komt de jonge componist Jan Mul met een Missa op soortgelijke beginselen berustend, l’Homme désarmé, die hij aan Frans van Amelsvoort, dirigent en Piet Hörmann, organist van de Kathedrale Basiliek van St. Jan te ’s-Hertogenbosch, opdroeg.
Maar werd Diepenbrock tot heden in “gesloten gelederen” gezongen, bij Jan Mul ging men verder, een gedeelte der sopranen werd boven bij het orgel geplaatst, het meerstemmige koor opgesteld in het priesterkoor. Gevolg: de noodzakelijke aanwezigheid van twee dirigenten, die gedwongen werden op een afstand van ongeveer 80 m. met elkaar contact te houden. Voeg hierbij bepaalde plaatselijke eigenaardigheden, de aanwezigheid van de koepel, die lelijke akoestische parten kan spelen, en een zeer slechte accommodatie van het koor bij ’t orgel, dan begrijpt men, welk een kruisweg componist en uitvoerders vrijwillig hadden betreden.
Waarom dit alles, zal men vragen. Kan men deze Mis niet heel goed uitvoeren met de vocalisten te zamen gegroepeerd? Een nuchter bevestigend antwoord is nog geen juist antwoord. Ik begrijp, dat Mul de bekoring niet heeft kunnen weerstaan uit verschillende hoeken der Bossche Kathedraal klanken te doen waaien: hij heeft een partituur vervaardigd, die kennelijk met deze bekoring rekening wenschte te houden. Ze is ongecompliceerd, verwerkelijkt steeds canonische beginselen, heeft b.v. in het Sanctus simpele imitatieve elementen, die afstanden moeten suggereren. Als zoodanig is deze Missa zeer bevallen, al lijkt mij de uitvoering niet gelukkig geweest.
Althans van de plaats gehoord, waar ik in zat: in het middenschip, een tiental meters achter den koepel. Hier moest ik constateren, dat de sopranen van het “achterkoor” te zwak waren; in hun rol van protagonist moesten ze in plastiek en zuiverheid onderdoen voor de antagonisten, die in het priesterkoor stonden. De tusschenspelen van het orgel –hoe muzikaal verantwoord overigens– klonken mij te plotseling, te nadrukkelijk waar evenwel ook het te zwak bezette sopranenkoor aan kon debet zijn.
Zoo kreeg men een niet bevredigende uitvoering opgediend, maar toch een uitvoering, die mij steeds intrigeerde, die me deed verlangen naar een reprise, waarbij dan profijt zou zijn getrokken van de ervaringen van deze première. Want de lust van Mul die Bossche St. Janskerk boven en onder, voor en achter met geluid te vullen, met lokstemmen, met imitatiestemmen, met muzikale vragen en antwoorden, lijkt mij begrijpelijk en moet artistiek te realiseeren zijn. Maar hier dienen geluidsexperts aan te pas te komen.
Het was overigens niet de enige première van het jaar 1942. Naast de Missa l’Homme désarmé werden ook de Missa Secunda van Hans Leo Hassler, de Missa Benedicamus Domino van Perosi en de Missa Trium Puerorum voor het eerst uitgevoerd. Deze laatste mis was geschreven ter gelegenheid van de vijftigste verjaardag van Hendrik Andriessen door zijn ‘tres pueri’: De Tres pueri (drie jongelingen)[1] waren naast Mul, Albert de Klerk en Herman Strategier allemaal leerlingen van Andriessen. “Het idee [voor de Tres pueri] kwam van Jan Mul. Jan Mul had altijd ideeën. Geweldig.[…] Maar Jan zat als krijgsgevangene in Arnhem in een kazerne en hij dacht verder aan de toekomst. Hij dacht: “Hé, hier in Arnhem zit een muzikant dit heet Strategier, daar moet ik mee in contact komen” En hij wist vervolgens door een handige zet een briefje naar buiten te smokkelen. Hij gaf het iemand mee die naar Strategier ging
“De Drie Jongelingen wisselden allerlei ideeën uit en componeerden een grote hoeveelheid kerkmuziek, die in het begin in de glazen veranda van de pastorie van Overveen werd vermenigvuldigd.”[2] Voor de Missa Trium Puerorum nam Jan Mul de Kyrie en Agnus Dei, Herman Strategier de Gloria en Albert de Klerk de Sanctus en Benedictus voor hun rekening. De Schola Cantorum o.l.v. Frans van Amelsvoort en Piet Hörmann (orgel) had de eer om de mis ten doop te mogen houden. A.B.M. Brans schreef in zijn recensie in Het Huisgezin dat “zij dit deden met de toewijding, die hen beiden steeds kenmerkt. De ingetogenheid, zoo tekenend voor Andriessen’s streven, had ook hen geheel bevangen; gevolg daarvan was een zekere schroom, die wellicht aan een bepaald geestelijk enthousiasme, dat ook hier vereischt werd, enigermate afbreuk deed. Toch kunnen zij over het resultaat tevreden zijn.”
Tegelijkertijd met zijn benoeming als cantor (muziekdirecteur) van de kerk in Overveen is Mul begonnen de wisselende proprium gezangen van de mis (Introitus, Graduale, Offertorium en Communio te componeren. Een project om deze gezangen voor de hele jaar op muziek te zetten zal meer dan 30 jaren duren tot zijn dood in 1971 – een omvangrijk project dat kan worden vergeleken met de Choralis constantinus van Heinrich Isaac.
Naast deze geestelijk muziek heeft Mul ook tijd gevonden om zich te richten aan wereldlijke muziek zoals de Vier Coplas voor zangstem en piano op teksten van Hendrik de Vries uit 1936[3]. Na tien jaar wanneer Mul (bijna) uitsluitend vocale muziek heeft gecomponeerd is er tijdens de tweede wereldoorlog ook van Muls hand instrumentale muziek uitgegeven: de pianosonate (1940), Intervallen zes inventies voor piano (1942), de orgelsonate (1943) en de Suite voor 2 piano’s (1944).
Het eerste werk, opgedragen “Aan mijn vrouw”, is gecomponeerd 5-26 januari 1940. Het is uitgegeven door Broekmans & van Poppel vlak voor de Duitse bezetting. Mul heeft de première gegeven van dit werk tijdens een concert in het Frans Hals Museum zie hieronder. Dit werk werd ook zeventien jaar later bewerkt voor orkest als de Sinfonietta, zijn belangrijkste orkestwerk.
De Intervallen voor piano en de orgelsonate zijn noodgedwongen in het geheim uitgegeven door de muziekuitgeverij Annie Bank die in 1941 is opgericht.
In het boekje 50 jaar Muziekuitgeverij Annie Bank (1991) schrijft Annie Bank over Jan Muls inbreng aan de prille begin van haar muziekuitgeverij.
In 1942 werd de Kulturkamer opgericht door de Duitsers. Elke kunstenaar moest er lid van worden, en mocht anders niets publiceren. Jan Mul werd natuurlijk geen lid, maar kwam bij mij met het voorstel: ‘Als ik nu regelmatig nieuwe composities vergaar van diverse componisten (De Klerk, Andriessen, Strategier enz.) en jij gaat dat tekenen en drukken, zal ik een reclame rondsturen aan al mijn relaties, met het voorstel om f. 24,00 per jaar te betalen, en daarvoor dan elke maand een zeker aantal pagina’s kerkmuziek toegestuurd te krijgen. Ongezien wat. Wil je dat?’ Ja ik wou. […]
Ik heb nog steeds die eerste aankondiging van Jan Mul [zie hieronder]. Er werden twee jaarseries uitgebracht. De titels van de stukken heb ik nog. […]
In den beginne fungeerden Jan Bank [de broer van Annie bank IB] en Jan Mul eigenlijk als uitgevers, en ik als teken- en drukfirma. Maar al spoedig nam ik de organisatie over en zo werd het ook uitgeverij Annie Bank ([blz. 9])
Hoewel dit idee oorspronkelijk van Jan Mul zelf kwam heeft hij het uitgevoerd in samenwerking met de Tres pueri. Dit geeft aan hoe dichtbij elkaar deze drie componisten stonden tijdens de tweede wereldoorlog. Herman Strategier die in Arnhem woonde heeft zelf met zijn familie een tijdlang gelogeerd bij Mul na de zware bombardementen van Arnhem in 1944.
[1] “Die naam ontleenden zij aan het bijbelboek Daniël, hoofdstuk 3, waarin over drie jongemannen gesproken wordt. De belevenissen van de drie waren voor hen een voorbeeld: gevangen in een vuuroven zongen ze een lofzang en in plaats van door het vuur verteerd te worden werden ze uit hun benarde positie bevrijd.” Sars et al. Klankschilder Albert de Klerk 1917-1998 p. 15
[2] Sars idem
[3] “in Spanje had hij {Hendrik de Vries} zich ‘s nachts te redden in stallen of schuren. Hij maakte er kennis met de volkspoëzie, de coplas, die hij bij honderden vertaalde. De bundel Coplas werd tussen 1935 en 1960 vier keer uitgegeven. De ondertitel is te lang om niet te citeren: ‘Zevenhonderd strijdliederen, kerkelijke liederen, passieliederen, spreuken, vermaningen, beschuldigingen, soldaten- en gevangenisliederen, liefdesmijmeringen, serenades, klachten, schimp- en vloekverzen, kinderrijmen, studentenliederen, fuifliederen, bezweringen, dreigementen en tumulten van het Spaanse volk’” http://www.kb.nl/galerie/literatuur/179.html
Tegelijkertijd met Mul heeft Henk Badings ook vier coplas van de Vries op muziek gezet in 1936.
Een vraagje: wie is de ik in bovenstaand verhaal ? (O.a. bij “Ik heb nog steeds die eerste aankondiging …”, en “… ik als teken en drukfirma ….”)
met vriendelijke groet,
Jack Gardeniers
Geachte heer Gardeniers,
De Ik is Annie Bank van de muziekuitgeverij Annie Bank – een citaat uit het boekje n.a.v. het 50 jaar bestaan van de muziekuitgeverij Annie Bank in 1991
Zojuist ontdekten we in de MB-collectie de Jan Mul-autografen van een hoorspel getiteld ‘K.V.P.-klankbeelden’ (ca. 1956) en een bewerking voor kamerorkest van ”t Peerd van Ome Loeks’ (ca. 1963).